Kategoriarkiv: Reklamationer

Reklamation skor – Tips och råd

Denna vägledning är grundad på konsumentköplagen, Allmänna Reklamationsnämndens utslag och skobranchens praxis.

Kvitto: Bör alltid uppvisas. Har du inget kvitto måste du på något annat sätt kunna visa var, när och till vilket pris skorna inköpts, annars har butiken rätt att avvisa din reklamation.

Rabatt: Om kunden kan acceptera en felaktighet rekommenderas att en rabatt lämnas på 10-20% vid mindre skönhetsfel, vid större fel rekommenderas 20-35% rabatt. Rabatten medför att en reklamation för samma fel inte kan göras i framtiden om inte annat överrenskommits.

Ersättning: Om reklamation är befogad och skorna ej kan repareras så har kunden rätt att häva köpet.

Avdrag: Om reklamation är befogad görs avdrag för den nytta kunden haft av skorna. Avdragets storlek görs från fall till fall med hänsyn till användningstid och slitage.

Tvist: Om kunden inte kommer överrens med butiken rekommenderas kunden i första hand att vända sig till sin kommuns konsumentvägledare för råd HITTA DIN KONSUMENTVÄGLEDARE .
I andra hand kan anmälan göras till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) www.arn.se

Nedan följer några vanliga fel vid skoreklamationer och dess vanligaste åtgärder, tänk på att butiken har rätt att reparera dina skor om detta är möjligt och kan ske snyggt och nästan osynligt på vanligt tittavstånd. Reparationen skall vara hållbar och inte försämra komforten, samt kunna utföras inom skälig tid (1 vecka – 14 dagar).

Felaktighet

Åtgärd

Sulan lossnar Repareras gratis.
Utslitna lädersulor Reklamation obefogad vid våtskador eller punktslitage. Omsulning eller hävning av köp endast vid lös fiberstruktur.
Gummi eller syntetsulor utslitna Ses normalt som slitage och innefattas inte av reklamationsrätten men bedöms från fall till fall.
Utsliten sula Repareras eller utbytes gratis om det är tekniskt möjligt , eller köpet häves. Bedöms dock från fall till fall beroende på skornas helhetsintryck och normala slitage.
Hel klack som lossnat Repareras gratis om möjligt annars häves köpet.
Slitdel på klack lossnar Skorna klackas om gratis om kort tid (1-2 veckor) förflutit sedan köpet.
Ovanlädret spricker Köpet häves om skinnet är skört eller glesfibrigt och lätt kan rivas itu. Annars ses felet vanligtvis som slitage och misskötsel.
Färgen flagnar eller släpper Köpet häves vanligtvis om det inte skett pga av yttre skada och slitage.
Lädret färgar av sig Köpet häves om felet ej går att åtgärda. (Finns Anticolorspray man kan spraya).
Innerfodret trasigt Köpet häves om reparation ej kan utföras. (Gäller ej vid slitage.)
Bakkappa eller tåhätta svag eller trasig Köpet häves om reparation ej kan utföras. (Gäller ej vid slitage)
Sömmar går upp Repareras gratis.
Vändsöm spricker Köpet häves om det inte går att repareras snyggt.
Trasig dragkedja Kedjan bytes gratis om brottstället är över 5cm från dragkedjans botten. I annat fall anses vanligtvis felet självförvållat, tex då hakar saknas eller är utdragna pga forcering.
Bindsula ojämn eller dålig Köpet häves om fullgod reparation ej kan utföras.
Tål ej väta – läcker in vatten Läder och skinnskor: Reklamation obefogad
Gummivaror: Köpet häves efter kontroll
Olika stora/omaka par Köpet häves.
Töjer sig för mycket Köpet häves om skinnet är löst och glesfibrigt men bedöms från fall till fall.
Snedpinnade Köpet häves.
Fläckar på ovandelen Reklamation vanligtvis obefogad om fläcken uppstått efter köp.
Olika färg Köpet häves om kunden ej borde ha upptäckt felet före köp.
Fel passform Reklamation obefogad. Kunden har ansvar för korrekt utprovning på ett sådant sätt att skorna kan lämnas tillbaka i samma skick som kunden mottagit dom.

                       OBSERVERA!  Ovanstående åtgärder gäller endast om skorna ej utsatts för :

  1. Onormalt slitage
  2. Ovarsam användning
  3. Misskötsel
  4. Olyckshändelse
  5. Stark väta
  6. Stark fotsvett
  7. Onormal påverkan inifrån

Här kan du läsa om Att reklamera vinterskor

Här kan du läsa om Trasig dragkedja på skor och stövlar

Här kan du läsa om Skor som låter när man går

Här kan du läsa ett äldre inlägg om reklamationer och skor

Reklamation Vinterskor och Vinterstövlar

Jag tror att det skulle lösa många av dessa problem om folk kunde blunda för utseendet på vinterskor.
Det största problemet tror jag är att man ofta köper skor som är ”snygga” och faktiskt glömmer bort vad de klarar för väder.

Rent krasst kan man säga att du bör tänka som du skulle tänka om du var ute efter vinterskor till dina barn.  De skall vara funktionella, varma, vattentäta, andas och sitta bra på foten! Utseendet kommer sen precis som priset.

Fråga i butiken, de vet ofta vad deras modeller klarar och kan visa dig på andra mer för årstiden ”passande” modeller.

Ett par skor eller stövlar är INTE vattentäta så länge de inte är gummistövlar eller att det uttryckligen står att de är vattentäta. Att de har olika tex material betyder att de är mer eller mindre vattenavvisande.  Idag är tekniken så utvecklad att många Tex material fungerar utmärkt för vårat skandinaviska vinter och slaskväder.

En del tror felaktigt att vanliga skinnskor och skinnstövlar inte skall läcka vatten, men tänk dig själv, din hud har miljoner porer precis som djurhudar har, därför kommer de förr eller senare att ta in vatten om de utsätts för fukt.  Detta trots att du impregnerar dem och vårdar dem, de krävs bara att de utsätts för tillräkligt kraftig väta.

Syntetmaterial även kallat skinnimmitation saknar däremot dessa porer och gör istället att de kan bli fuktiga inifrån eftersom de inte andas på samma sätt som en ett par skinnskor. Ofta är även dessa modeller ganska enkelt limmade och saknar många av framställningsteknikerna för tåliga skor och stövlar. Limmet kommer pga av den yttre vätan att luckras upp, plastsulor kan spricka i kylan, sömmar kan lossna och materialet faller sönder.

Du kommer under en vinter kanske inse att du kanske behöver köpa fler än ett par vinterskor.
Ett par för riktigt slaskväder
Ett par för riktig kyla
och slutligen
Det där paret som du tycker är så snygga och som ändå håller lite värme. Dessa skor eller stövlar använder du bara när du vill se lite finare ut ;-)

Då kommer du att upptäcka att dina vinterskor och vinterstövlar håller betydligt längre. Skorna och stövlarna hinner stå och ”torka” ur sig mellan bytena och du hinner sköta om dem eftersom du har fler par att välja på.

/Solan

Trasig dragkedja stövlar och skor

Trasig dragkedja på  stövlar och skor

Idag finns det många stövlar som inte har någon dragkedja och det leder naturligtvis till att man inte behöver oroa sig för att dragkedjan skall gå sönder. Men de allra flesta har kanske svårigheter att komma i sina stövlar om de inte ha någon slags öppning och då är ju dragkedjor den mest använda lösningen på stövlar.

Bara för att ett par stövlar har dragkedja så betyder det ju inte att de automatiskt kommer att passa just dina fötter. Alla har vi olika breda vrister, och en  för modellen bred vrist kan utsätta dragkedjan för alldeles för stort tryck att den slutligen går sönder.

En dragkedja är känslig och har rörliga delar som man måste vara försiktig med.

Det är viktigt att du alltid drar ner dragkedjan hela vägen när du sätter på dig dina stövlar, detta för att undvika att dragkedjan skadas.

(Flertalet reklamationsärenden vid trasig dragkedja beror helt enkelt på att dragkedjan inte öppnats ordentligt hela vägen ner)

I en dragkedja fastnar ofta grus, sand eller tom innerfodret ibland så det är viktigt att man rengör och kontrollerar om dragkedjan börjat kärva.

Har det kommit in gammal smuts eller lera i dragkedjan så är det lättast att rengöra detta med en liten tandborste och lite ljummet vatten.

www.skotornet.se hittar du skovårdprodukter och skotillbehör

PS. Nu har vi även börjat få in lite VÅRNYHETER  för våren och sommaren 2011!

 

Skor som låter när man går?

Det finns inte mkt som är mer irriterande än ett par skor som låter/knarrar när man går ;-).

Jag pratar alltså inte om klackskor (som faktiskt mer än gärna får låta lite) utan om vanliga promenadskor som ger ifrån sig ett läte som man absolut inte räknat med.

Detta är ett ganska vanligt problem som oftast uppkommit redan under tillverkningsprocessen, genom att två material ligger och skaver mot varandra. Ibland kan det faktiskt beropå att ”plösen” (tungan som man ligger under snördelen) ligger och gnider mot snörena. Men det kan också bero på ett lite mer allvarligt fel som att gelänken (den hårda metallbit /bryggan som ligger ungefär i mitten av sulan) har gått av.

Är det gelänken som avger ljudet så är det oftast inget mer att göra än att fortsätta stå ut med lätet eller att reklamera skorna.

Är det inte gelänken så finns här några husmorstips man kan prova!

Babypuder, Potatismjöl, eller fotpuder

Verkar knarrandet komma ifrån innersulan? Då kan du prova att lyfta ur sulan och dutta lite av ovan valfria puder under innersulan och sen lägga in sulan igen och gå som vanligt för att se om det fortfarande låter om skorna. Ibland kan även  ett byte till en mjukare innersula avhjälpa problemet.

Skinnbalsam?

Har dina skor varit blöta? Då är det bästa att låta skorna torka ut helt, och smörja dem med ex ett skinnbalsam för att se om ”gnisslandet/knarrandet” gett med sig.

Superlim!

Verkar lätet komma ifrån klacken så kan det vara en god ide att se efter så att klacken inte lossnat litegrann eller glipar på något ställe. Lite superlim bör göra susen för att hålla klacken stilla och tyst.

Nya skor

Om skorna låter direkt när du köpt dem så rekommenderar vi att du går tillbaka till butiken där du köpt dem och ber dem kika på skorna. Oftast är detta en reklamation och du kan få ett nytt par.

Gamla skor

Är det dina gamla älsklingsskor som låter och garantitiden gått ut eller om du inte längre har kvitto på skorna så tycker jag att du kan besöka din lokala skomakare som kan hjälpa dig försöka lokalisera problemet och kanske även hjälpa dig bli av med detta.

 

Med en önskan om en underbar vår! /Solan

 

Reklamera skor

Reklamationsrätten är lagstadgad enligt konsumentköplagen, den säger att du har 3 års reklamationsrätt på ursprungligt fel. De första 6 månaderna är det upp till säljarne att bevisa att felet inte är ursprungligt, därefter är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet är ursprungligt (exvis fel från fabriken).

Du har alltid rätt att reklamera en vara i upp till tre år from köptillfället.

Jag får ofta mail från kunder som undrar hur de skall gå tillväga med skor som de har köpt i olika affärer men som de tyvärr nu undrar om de kan reklamera.

Därför tänkte jag  ta upp några av de frågor jag brukar få:

Jag har köpt ett par skor men har inget kvitto, kan jag reklamera dem?

Det finns ingen regel som säger att du måste ha kvitto på skorna, dock är det viktigt att du kan bekräfta att skorna är köpta i just den butiken, inköpsdatum, pris osv, detta kan alltså även göras med ett kontoudrag eller liknande. Men bäst är förståss om du gör det till en vana att ALLTID spara kvittot!

Mina skor kostade under 500kr, nu säger säljaren att de inte kan hjälpa mig?

Detta är ofta ett missförstånd, det är ARN (allmänna reklamationsnämnden) som inte brukar pröva ärenden under 500kr. Detta gäller alltså inte bara skor utan även textiler.

Jag har köpt ett par skor där yttersulan har slitits ut efter kort tid?

Vad är kort tid? På vilket sätt är sulan sliten? Man kan ju tycka att ett par skor skall hålla en längre tid än de ibland faktiskt gör, trots detta utsätts sulor för hemskt mkt påfrestningar. Allt beror på vilket underlag skorna använts på, samt hur ofta de använts. En sula är ett ”förbrukningsmaterial” som kräver tillsyn och ett besök hos skomakaren då och då.

Sömmen eller yttersulan har släppt på mina skor?

När sömmar och sulor släpper så beror det ofta på felaktigt tryck, flitigt användande av skorna, dåligt skydd mot väta och smuts genom tex inpregnering. Men sömmar som släpper behöver inte bero på detta så då tittar man på skornas allmänna ”hälsotillstånd”, är skorna relativt nya och inte hårt slitna är detta ofta en orsak till reklamation.

trasig klack på skorMin högklackade sko har ”tappat” hela klacken?

Detta är något som brukar leda till reklamation.

 

Mina nya skinnskor läcker in vatten?

Är inte skinnskorna tex i Goretex material så finns tyvärr inga garantier för att skorna inte skall ta in vatten. Skinn är ju hud, hud har små små porer där vatten gärna sugs in om de inte inpregneras och får ett bättre skydd emot väta. Detta är inte en reklamation.

Skorna färgar av sig?

Nya skor kan färga av sig och detta beror på att lädret/materialet ofta är färgat. Denna överskottsfärg lämnar ibland märken på ljusa strumpor eller barfota fötter. Det finns en spray (Anti Color) som man med fördel kan spraya sina nya skor med för att förhindra detta. Dock är det svårt att helt bli av med problemet vid nya skor. Detta är inte en reklamation.

Observera att reklamationer ALLTID måste avgöras från fall till fall, samt att det förekommer stora skillnader butiker emellan med hur snabb hjälp man får med sina förfrågningar och problem.

Fyll mer än gärna på med fler frågor så skall jag försöka besvara dem så fort jag kan.

Skor, väskor och skovårdsprodukter www.skotornet.se

Tyckte du att detta var intressant? Läs vidare här om skoreklamationer