Reklamation skor – Tips och råd

Denna vägledning är grundad på konsumentköplagen, Allmänna Reklamationsnämndens utslag och skobranchens praxis.

Kvitto: Bör alltid uppvisas. Har du inget kvitto måste du på något annat sätt kunna visa var, när och till vilket pris skorna inköpts, annars har butiken rätt att avvisa din reklamation.

Rabatt: Om kunden kan acceptera en felaktighet rekommenderas att en rabatt lämnas på 10-20% vid mindre skönhetsfel, vid större fel rekommenderas 20-35% rabatt. Rabatten medför att en reklamation för samma fel inte kan göras i framtiden om inte annat överrenskommits.

Ersättning: Om reklamation är befogad och skorna ej kan repareras så har kunden rätt att häva köpet.

Avdrag: Om reklamation är befogad görs avdrag för den nytta kunden haft av skorna. Avdragets storlek görs från fall till fall med hänsyn till användningstid och slitage.

Tvist: Om kunden inte kommer överrens med butiken rekommenderas kunden i första hand att vända sig till sin kommuns konsumentvägledare för råd HITTA DIN KONSUMENTVÄGLEDARE .
I andra hand kan anmälan göras till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) www.arn.se

Nedan följer några vanliga fel vid skoreklamationer och dess vanligaste åtgärder, tänk på att butiken har rätt att reparera dina skor om detta är möjligt och kan ske snyggt och nästan osynligt på vanligt tittavstånd. Reparationen skall vara hållbar och inte försämra komforten, samt kunna utföras inom skälig tid (1 vecka – 14 dagar).

Felaktighet

Åtgärd

Sulan lossnar Repareras gratis.
Utslitna lädersulor Reklamation obefogad vid våtskador eller punktslitage. Omsulning eller hävning av köp endast vid lös fiberstruktur.
Gummi eller syntetsulor utslitna Ses normalt som slitage och innefattas inte av reklamationsrätten men bedöms från fall till fall.
Utsliten sula Repareras eller utbytes gratis om det är tekniskt möjligt , eller köpet häves. Bedöms dock från fall till fall beroende på skornas helhetsintryck och normala slitage.
Hel klack som lossnat Repareras gratis om möjligt annars häves köpet.
Slitdel på klack lossnar Skorna klackas om gratis om kort tid (1-2 veckor) förflutit sedan köpet.
Ovanlädret spricker Köpet häves om skinnet är skört eller glesfibrigt och lätt kan rivas itu. Annars ses felet vanligtvis som slitage och misskötsel.
Färgen flagnar eller släpper Köpet häves vanligtvis om det inte skett pga av yttre skada och slitage.
Lädret färgar av sig Köpet häves om felet ej går att åtgärda. (Finns Anticolorspray man kan spraya).
Innerfodret trasigt Köpet häves om reparation ej kan utföras. (Gäller ej vid slitage.)
Bakkappa eller tåhätta svag eller trasig Köpet häves om reparation ej kan utföras. (Gäller ej vid slitage)
Sömmar går upp Repareras gratis.
Vändsöm spricker Köpet häves om det inte går att repareras snyggt.
Trasig dragkedja Kedjan bytes gratis om brottstället är över 5cm från dragkedjans botten. I annat fall anses vanligtvis felet självförvållat, tex då hakar saknas eller är utdragna pga forcering.
Bindsula ojämn eller dålig Köpet häves om fullgod reparation ej kan utföras.
Tål ej väta – läcker in vatten Läder och skinnskor: Reklamation obefogad
Gummivaror: Köpet häves efter kontroll
Olika stora/omaka par Köpet häves.
Töjer sig för mycket Köpet häves om skinnet är löst och glesfibrigt men bedöms från fall till fall.
Snedpinnade Köpet häves.
Fläckar på ovandelen Reklamation vanligtvis obefogad om fläcken uppstått efter köp.
Olika färg Köpet häves om kunden ej borde ha upptäckt felet före köp.
Fel passform Reklamation obefogad. Kunden har ansvar för korrekt utprovning på ett sådant sätt att skorna kan lämnas tillbaka i samma skick som kunden mottagit dom.

                       OBSERVERA!  Ovanstående åtgärder gäller endast om skorna ej utsatts för :

  1. Onormalt slitage
  2. Ovarsam användning
  3. Misskötsel
  4. Olyckshändelse
  5. Stark väta
  6. Stark fotsvett
  7. Onormal påverkan inifrån

Här kan du läsa om Att reklamera vinterskor

Här kan du läsa om Trasig dragkedja på skor och stövlar

Här kan du läsa om Skor som låter när man går

Här kan du läsa ett äldre inlägg om reklamationer och skor

En reaktion på “Reklamation skor – Tips och råd

  1. Annelie

    Hej.
    Det står: Om reklamationen är BEFOGAD görs ett avdrag för den nytta kunden haft av skorna.
    Jag har köpt en skinnboots och efter åtta månader när jag ska gå till skomakaren och klacka om dem, upptäcker att skinnet har spruckit fram vid gångvecket mot sulkanten.
    Jag går tillbaka till butiken med kvitto. Butiken kan inte laga detta så att det blir bra. De vill betala mig ersättning, men dra av 30 % för att jag haft nytta av bootsen i ett halvår. De tycker jag har använt dem mycket med tanke på att klackarna är helt nedslitna. Vilket dem är. Men det är inte det felet jag reklamerar.
    Jag tycker jag ska få full ersättning, då felet inte är BEFOGAT av mig.
    En skinnsko ska hålla längre än ett halvår.
    Vad gäller här?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>